1. Z języka polskiego ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia: - prace klasowe - sprawdziany umiejętności językowych i literackich - dyktanda - testy - kartkówki - odpowiedzi ustne - recytacje - scenki, dramy, prezentacje - prace domowe - praca na lekcji - praca z lekturą - prowadzenie zeszytu, także zeszytu ćwiczeń - aktywność, inwencja twórcza - kultura żywego słowa
2. Każdy uczeń może otrzymać dodatkowe oceny za wykonane prace nadobowiązkowe, za udział w konkursie przedmiotowym, literackim, poetyckim, recytatorskim, ortograficznym.
3. Prace klasowe, dyktanda, sprawdziany umiejętności językowych i literackich są zapowiedziane na tydzień przed planowanym terminem i poprzedzone lekcją określającą wymagane treści i umiejętności.
4. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową, dyktando bądź sprawdzian to powinien napisać go w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Jeśli tego nie uczyni, otrzyma ocenę niedostateczną.
5. Uczeń może poprawić niekorzystną ocenę z pracy klasowej i sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania tej oceny.
6. Uczeń może poprawić niekorzystną ocenę z pracy domowej i odpowiedzi ustnej na kolejnych zajęciach.
7. Przy poprawianiu ocen z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.
8. Uczeń, który nie poprawił oceny, traci prawo do kolejnych poprawek.
9. Za aktywność oraz pracę podczas lekcji ( w zależności od zaangażowania i trudności zadań ) uczeń otrzymuje oceny, na które składają się zdobywane systematycznie plusy ( trzy plusy – ocena bardzo dobra, sześć plusów – ocena celująca ).
10. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy to prac klasowych, dyktand, sprawdzianów, recytacji ).
11. Jeżeli uczeń nie dotrzyma terminu wyznaczonego na oddanie długoterminowej pracy domowej, otrzymuje ocenę niedostateczną; ( warunki poprawy – zob. pkt 6 ).
12. Zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem prace klasowe, sprawdziany, testy, dyktanda oraz długoterminowe prace domowe są sprawdzone i oddane w ciągu dwóch tygodni.
13. Kartkówki i prace domowe są sprawdzone i oddane na kolejną lekcję.
14. Po dłuższej ( przynajmniej tygodniowej ) usprawiedliwionej nieobecności w szkole uczeń nie będzie oceniany przez kolejne 5 dni, jednakże powinien on w tym czasie uzupełnić zaległości.
15. Testy umiejętności językowych i literackich, sprawdziany, kartkówki oceniane są według procentowych proporcji : 100% – 90% – ocena bardzo dobra 89% – 71% – ocena dobra 70% – 51% – ocena dostateczna 50% – 30% – ocena dopuszczająca 29% – 0% – ocena niedostateczna
16. Testy umiejętności językowych i literackich, sprawdziany, kartkówki zawierające zadania wykraczające poza podstawę programową oceniane są według procentowych proporcji : 100% – 97% – ocena celująca 96 % – 90% – ocena bardzo dobra 89% – 71% – ocena dobra 70% – 51% – ocena dostateczna 50% – 30% – ocena dopuszczająca 29% – 0% – ocena niedostateczna
17. Uczeń nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
18. Uczeń, który opuścił 50% godzin lekcyjnych nie może być klasyfikowany z przedmiotu.
19. O przewidywanej niedostatecznej ocenie semestralnej / rocznej uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie ) są informowani na miesiąc przed zakończeniem semestru / roku szkolnego.
20. O przewidywanej ocenie semestralnej / rocznej uczeń informowany jest na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
21. Ocena semestralna / roczna ostatecznie zostaje ustalona na jeden dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
22. Na ocenę semestralną / roczną składają się poszczególne oceny cząstkowe według procentowych proporcji kolejnych obszarów oceniania : - prace klasowe, sprawdziany, testy, egzaminy, projekty wykraczające poza podstawę programową - 30% - odpowiedzi ustne, dyktanda, kartkówki – 25% - prace domowe – 15% - praca podczas lekcji, dramy, recytacje – 10% - prace grupowe – 5% - prace indywidualne, referaty, projekty niewykraczające poza podstawę programową – 5% - aktywność, inwencja twórcza – 5% - kultura żywego słowa – 5%
23. Ocena semestralna / roczna jest ustalana na podstawie co najmniej 10 ocen cząstkowych.
KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE PIERWSZEJ GIMNAZJUM.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA. UCZEŃ: ~ poprawnie łączy nazwiska autorów i tytuły dzieł; ~ odtwarza, relacjonuje przebieg akcji utworu; ~ potrafi wyodrębnić bohaterów; ~ w miarę poprawnie redaguje wypowiedzi pisemne w formie opowiadania, opisu, streszczenia; ~ próbuje argumentować i wyciągać wnioski; ~ rozpoznaje i nazywa części mowy i części zdania; ~ odróżnia równoważnik zdania od zdania pojedynczego i od zdań złożonych; ~ zna ogólny podział głosek; ~ rozróżnia głoski i litery; ~ zna podstawowe pojęcia słowotwórcze; ~ w miarę poprawnie wypowiada się na temat problemów rycerskości, miłości i nienawiści w oparciu o omawiane utwory literackie; ~ potrafi rozpoznawać frazeologizmy; ~ rozpoznaje neologizmy i archaizmy; ~ wie, że imiesłowy tworzymy od czasowników; ~ potrafi wskazać imiesłowy w tekście; ~ uzupełnia wypowiedzi wyrazami oceniającymi;
OCENA DOSTATECZNA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ wyodrębnia elementy świata przedstawionego w utworze; ~ odróżnia fikcję literacką od rzeczywistości historycznej ; ~ zna rodzaje i gatunki literackie; ~ rozumie ogólny sens poznawanych utworów; ~ rozumie cicho przeczytany tekst; ~ zabiera głos w swobodnych wypowiedziach na tematy związane z lekturą, filmem, wdowiskiem i własnymi przeżyciami ; ~ poprawnie redaguje wypowiedzi pisemne w formie opowiadania, opisu, charakterystyki, streszczenia, sprawozdania, instrukcji; ~ wykonuje notatkę na podstawie poznanych treści; ~ wprowadza do wypowiedzeń uogólnienia; ~ rozpoznaje imiesłowów i określa ich rodzaj; ~ zna rodzaje neologizmów i archaizmów; ~ rozpoznaje w zdaniu partykułę i wykrzyknik; ~ rozróżnia skróty i skrótowce; ~ potrafi sformułować wypowiedź o charakterze optymistycznym bądź pesymistycznym; ~ potrafi nazwać podstawowe rodzaje słowników;
OCENA DOBRA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ potrafi sformułować problem i główną myśl utworu; ~ określa przeżycia i uczucia bohaterów literackich; ~ potrafi przyporządkować określonemu rodzajowi literackiemu odpowiednie gatunki literackie; ~ zna cechy rodzajów literackich; ~ potrafi wypowiadać się w sposób spójny, logiczny, komunikatywny; ~ samodzielnie i poprawnie redaguje wypowiedzi pisemne w formie opowiadania z elementami opisu, charakterystyki, instrukcji, rozprawki; ~ buduje wypowiedzi oceniające(np. wybrany film); ~ zna podstawowe środki poetycko-stylistyczne; ~ rozróżnia pojęcia podmiotu lirycznego i narratora ; ~ wykorzystuje imiesłowy w swoich wypowiedziach; ~ zna rodzaje okoliczników; ~ zna rodzaje podmiotów; ~ rozróżnia zdania współrzędnie i podrzędnie złożone; zna ich rodzaje; ~ rozpoznaje równoważnik zdania; ~ zna pojęcie wyrazów pokrewnych; ~ potrafi utworzyć rodzinę wyrazów; ~ wyodrębnia rdzeń w rodzinie wyrazów; ~ zna pojęcie wyrazów bliskoznacznych; ~ wie, czym jest związek frazeologiczny; ~ uzupełnia wypowiedzi frazeologizmami; ~ posiada praktyczne umiejętności ortograficzne i interpunkcyjne; ~ umiejętnie posługuje się słownikiem języka polskiego i słownikiem ortograficznym;
OCENA BARDZO DOBRA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ uzasadnia w oparciu o tekst motywy działania, przeżycia i uczucia bohaterów; ~ potrafi zanalizować i zinterpretować utwór literacki, teatralny, filmowy; ~ potrafi samodzielnie formułować wnioski; ~ dokonuje samodzielnej, pełnej charakterystyki bohatera literackiego ; ~ rozumie i określa funkcję środków stylistycznych (epitetu, metafory, porównania, onomatopei, animizacji, personifikacji, apostrofy, anafory, aliteracji, pytania retorycznego, alegorii); ~ przekształca tekst epicki lub liryczny w dramatyczny; ~ samodzielnie, wyczerpująco i zgodnie z zasadami leksykalnymi, składniowymi i kompozycyjnymi redaguje wypowiedzi pisemne w formie recenzji, rozprawki, tekstu użytkowego i reklamowego; ~ rozróżnia charakterystykę pośrednią, bezpośrednią i porównawczą; ~ wprowadza do własnej wypowiedzi cytaty; ~ zabiera głos w dyskusji, sprawnie formułuje wnioski, uzasadnia swoje zdanie, prowadzi logiczną argumentację; ~ zna cechy gatunków literackich (powieści historycznej, powieści współczesnej dla młodzieży, opowiadania, bajki, opowiadania science fiction, poematu rycerskiego, mitu, fraszki, hymnu, groteski, ballady, dramatu romantycznego); ~ wyodrębnia w tekście neologizmy i archaizmy; ~ w swoich wypowiedziach stara się stosować poznane terminy teoretycznoliterackie; ~ umiejętnie wybiera, gromadzi i notuje materiał na określony temat z różnych źródeł; ~ mówi o własnych przeżyciach związanych z lekturą, filmem czy widowiskiem teatralnym; ~ dokonuje analizy zdań podrzędnie i współrzędnie złożonych; ~ rozpoznaje imiesłowowy równoważnik zdania; ~ odróżnia imiesłów od przymiotnika; ~ umiejętnie posługuje się słownikami: frazeologicznym, wyrazów bliskoznacznych, poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych;
OCENA CELUJĄCA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ samodzielnie poszerza własną lekturę o pozycje spoza kanonu; ~ samodzielnie i twórczo, wzorowo pod względem tematycznym, kompozycyjnym, leksykalnym i stylistycznym redaguje praca pisemne; ~ potrafi kreatywnie myśleć; ~ rozszerza wiadomości z poszczególnych działów nauki o języku; ~ podejmuje działania twórcze; ~ pisze bezbłędnie; ~ osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, ortograficznych, poetyckich, recytatorskich, czytelniczych.
KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA.UCZEŃ: ~ czyta ze zrozumieniem podstawowe teksty literackie; ~ wyszukuje informacje w tekście; ~ rozróżnia fikcję literacką od autentyzmu; ~ odtwarza zdarzenia; ~ sporządza plan odtwórczy według określonych wskazówek; ~ charakteryzuje bohaterów; ~ nazywa elementarne uczucia i emocje; ~ próbuje argumentować; ~ przekazuje myśli w sposób jasny i zrozumiały; ~ w miarę poprawnie, według wskazówek nauczyciela, redaguje formy wypowiedzi: opowiadanie, opis, charakterystykę; ~ przy pomocy nauczyciela redaguje w prostej formie: instrukcję, sprawozdanie, list; ~ dokonuje streszczenia; ~ wykonuje notatkę według podanych wskazówek; ~ w prostej formie, według ustalonego schematu buduje ustną wypowiedź okolicznościową: życzenia, gratulacje, podziękowania; ~ redaguje w oparciu o ustalony schemat prosty tekst użytkowy: zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie; ~ skraca i rozwija wypowiedzi zgodnie z instrukcją; ~ zadaje pytania; ~ potrafi rozmawiać; ~ wypowiada się na temat własnej osoby; ~ potrafi rozpoznać i napisać prosty tekst reklamowy; ~ pracuje w grupie; ~ zna podstawowe środki stylistyczne: epitet, metafora, porównanie, animizacja, personifikacja, pytanie retoryczne; ~ zna rodzaje i podstawowe gatunki literackie; ~ poprawnie łączy nazwiska autorów i tytuły dzieł; ~ zna podstawowe rodzaje słowników i potrafi z nich korzystać; ~ stosuje poprawna interpunkcję w zapisie daty; ~ posiada podstawowe wiadomości z zakresu nauki o języku: odmienne i nieodmienne części mowy, części zdania, zdanie pojedyncze, zdanie złożone, równoważnik zdania, głoski, litery, wyrazy pokrewne, imiesłowy ( bez określania nazwy ), neologizmy; ~ rozpoznaje formę czasownika w stronie czynnej, biernej, zwrotnej; ~ buduje konstrukcję zdania z czasownikiem w stronie czynnej, biernej i zwrotnej; ~ zna pojęcia: dialog, narracja, narrator, podmiot liryczny, oda, sonet, tren, przerzutnia, retoryka, orator, przemówienie, przypis, synonim, geneza, utopia;
OCENA DOSTATECZNA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ uważnie słucha, czyta ze zrozumieniem; ~ z samodzielnie czytanego tekstu wybiera dla siebie informacje istotne, przekazuje je własnymi słowami; ~ określa tematykę; ~ potrafi opowiedzieć o zdarzeniach, określić ich miejsce i czas; ~ porównuje zachowanie i działania bohaterów; ~ dostrzega zarówno w utworach literackich jak i w życiu powszednim zależności przyczynowo – skutkowe; ~ wyraża skojarzenia i emocje; ~ gromadzi argumenty; ~ notuje argumenty w postaci zdań pojedynczych, równoważników zdań; ~ rozróżnia stwierdzenia (tezy) i przypuszczenia (hipotezy); ~ próbuje formułować wnioski; ~ buduje wypowiedź spójną, zgodną z tematem; ~ poprawnie redaguje formy wypowiedzi: opowiadanie, opis, streszczenie, charakterystykę, dialog, sprawozdanie, instrukcję, list; ~ według schematu redaguje rozprawkę; ~ tworzy proste formy tekstów użytkowych; ~ stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych urozmaicone słownictwo; ~ proponuje różnorodne wyrazy oceniające i określenia; ~ sporządza proste formy notatek; ~ próbuje notować podczas słuchania; ~ w sposób jasny i rzeczowy przekazuje informacje; ~ formułuje pytania ogólne i szczegółowe, zgodne z tematem; ~ wypowiada się na różnorodne tematy, określa cel wypowiedzi; ~ potrafi podtrzymać kontakt w rozmowie; ~ właściwie reaguje na wypowiedź współrozmówcy; ~ zabiera głos w dyskusji; ~ posługuje się w wypowiedzi ustnej i pisemnej zdaniami złożonymi różnych typów, poprawnie dobiera spójniki; ~ różnicuje fakty od opinii; ~ rozpoznaje i ocenia mechanizmy reklamy; ~ zna podstawowe rodzaje stylów wypowiedzi: potoczny, urzędowy, naukowy i popularnonaukowym; ~ potrafi rozpoznać tekst napisany w określonym stylu (potocznym, urzędowym, naukowym, popularnonaukowym); ~ potrafi wyodrębnić z tekstu terminy naukowe; ~ korzysta z przypisów; ~ rozpoznaje w utworach literackich podstawowe środki stylistyczne; ~ interpretuje teksty poetyckie, korzystając ze wskazówek nauczyciela; ~ wymienia cechy dramatu; ~ posiada podstawowe wiadomości na temat wybranych twórców literatury polskiej i światowej; ~ samodzielnie korzysta z encyklopedii, słowników, leksykonów; ~ zna pojęcia: mowa zależna i niezależna, reportaż, antonim, homonim, apostrofa, ~ wyodrębnia w wypowiedzeniu i rozwija informacje dotyczące czynności, wykonawcy czynności, i przedmiotu czynności; ~ buduje wypowiedzi, ukrywając wykonawcę czynności; ~ rozpoznaje konstrukcję zdania z nieosobową formą czasownika zakończoną na -no, -to;
OCENA DOBRA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ umie określić typ narracji; ~ wyodrębnia działania, określa przeżycia i uczucia bohaterów literackich; ~ przy pomocy nauczyciela określa kompozycję utworu literackiego; ~ próbuje odczytywać teksty niewerbalne; ~ wypowiada się w sposób spójny, logiczny, komunikatywny; ~ podaje odpowiednie przykłady; ~ poprawnie akcentuje swoje wypowiedzi; ~ dyskutuje, próbuje nawiązać do wypowiedzi poprzedników, wyraża odmienne zdanie; ~ wzbogaca swoje słownictwo, stosuje różnorodne formy gramatyczne, konstrukcje składniowe; ~ próbuje nadać wypowiedzi (ustnej lub pisemnej) znamiona stylu naukowego, urzędowego ; ~ proponuje własne przykłady tekstów reklamowych; ~ redaguje teksty użytkowe; ~ pisze poprawnie sprawozdanie, recenzję, rozprawkę, opis przeżyć wewnętrznych, pamiętnik, dziennik, przemówienie); ~ samodzielnie buduje stwierdzenia i przypuszczenia; ~ rozwija argumenty, wyciąga wnioski; ~ potrafi sformułować wypowiedź opartą na faktach; ~ wyraża opinię; ~ próbuje negocjować; ~ parafrazuje wypowiedzi przedmówcy; ~ buduje wypowiedzi dostosowane do wieku, poziomu wiedzy i zainteresowań rozmówcy; ~ wprowadza cytaty do własnych wypowiedzi; ~ czyta ze zrozumieniem teksty popularnonaukowe; ~ przekształca dialog w opowiadanie, stosując mowę zależną; ~ stosuje mowę niezależną; ~ skraca i rozwija wypowiedzenia; ~ stosuje w wypowiedziach imiesłowy ; ~ rozpoznaje zjawiska upodobnienia pod względem dźwięczności; ~ różnicuje odpowiednio wypowiedzi pod względem stylistycznym, językowym; ~ formułuje wypowiedź ze względu na cel i odbiorcę; ~ mówi o sobie, prezentując własne zalety i osiągnięcia; ~ posiada praktyczne umiejętności ortograficzne i interpunkcyjne; ~ poprawnie zapisuje przymiotniki złożone; ~ posługuje się słownikami; ~ zna rodzaje i gatunki literackie;
OCENA BARDZO DOBRA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ uzasadnia w oparciu o tekst motywy działania, przeżycia i uczucia bohaterów; ~ potrafi przedstawić własne motywy działania; ~ odkrywa kompozycję utworu literackiego; ~ samodzielnie interpretuje teksty literackie, odkrywa ich sens dosłowny i metaforyczny; ~ czyta i interpretuje teksty niewerbalne; ~ w wypowiedzi stosuje metafory i porównania, nadając jej oryginalny charakter; ~ potrafi podsumować dyskusję; ~ notuje na różnorodne sposoby; ~ przygotowuje reklamy według własnego pomysłu, świadomie stosuje środki perswazji; ~ rozpoznaje w tekście elementy retoryki; ~ samodzielnie, poprawnie pod względem leksykalnym, składniowym i kompozycyjnym redaguje poznane formy wypowiedzi (opis, opowiadanie, charakterystyka, streszczenie, sprawozdanie, recenzja, rozprawka, opis przeżyć wewnętrznych, przemówienie, pamiętnik, dziennik); ~ redaguje wypowiedź reporterską z elementami opisu, komentarza, oceny; ~ wydaje samodzielnie opinię na temat zaistniałego wydarzenia-faktu; ~ przeprowadza wywiad i sporządza notatki ze zdobytych informacji; ~ gromadzi cytaty, przytacza cudze sądy i opinie, podaje źródła; ~ czyta teksty o zróżnicowanej tematyce i stylistyce; ~ świadomie i celowo wykorzystuje we własnych wypowiedziach porównania, oryginalne epitety i przenośnie; ~ unika powtórzeń bądź stosuje powtórzenia uzasadnione; ~ w wypowiedziach stosuje poznane terminy teoretycznoliterackie; ~ stosuje zamiennie szyk prosty i szyk przestawny; ~ rozumie i określa funkcję środków stylistycznych ; ~ potrafi dostrzec, nazwać i wyjaśnić istotę upodobnień fonetycznych oraz uproszczenia grup spółgłoskowych; ~ zna i stosuje mowę zależną i niezależną; ~ korzysta z różnorodnych źródeł i umiejętnie gromadzi informacje;
OCENA CELUJĄCA. UCZEŃ (j.w. oraz): ~ czyta pozycje spoza kanonu lektur; ~ twórczo i wzorowo redaguje wypowiedzi pisemne; ~ potrafi kreatywnie myśleć i ubierać swe myśli w słowa; ~ poszerza swe wiadomości z nauki o języku; ~ podejmuje twórcze działania; ~ pisze bezbłędnie; ~ osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, ortograficznych, poetyckich, recytatorskich, czytelniczych;
KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA. UCZEŃ:
~ czyta ze zrozumieniem podstawowe teksty literackie; ~ przekazuje myśli w sposób jasny i zrozumiały; ~ wyszukuje informacje w tekście; ~ sporządza plan odtwórczy; ~ charakteryzuje bohaterów; ~ odtwarza zdarzenia; ~ nazywa elementarne uczucia i emocje; ~ redaguje proste formy notatek; ~ gromadzi argumenty; ~ próbuje formułować wnioski; ~ formułuje pytania szczegółowe i ogólne w zależności od potrzeb i okoliczności; ~ w miarę poprawnie, według wskazówek nauczyciela, redaguje formy wypowiedzi: opowiadanie, opis, streszczenie, charakterystykę, ogłoszenie, zawiadomienie, zaproszenie; ~ przy pomocy nauczyciela redaguje w prostej formie: rozprawkę, dialog, instrukcję, sprawozdanie, list, podanie, życiorys; ~ próbuje nakłaniać, przekonywać, tłumaczyć; ~ rozpoznaje i stosuje zdania pojedyncze, złożone, równoważniki zdań; ~ skraca i rozwija wypowiedzi zgodnie z instrukcją; ~ dokonuje streszczenia; ~ proponuje różnorodne wyrazy oceniające i określenia; ~ odróżnia język ogólnopolski od dialektu, gwary, żargonu; ~ wskazuje w tekście archaizmy i neologizmy; ~ różnicuje informacje od oceny, ~ odróżnia fakty od opinii; ~ zna środki stylistyczne: epitet, metafora, porównanie, animizacja, personifikacja, pytanie retoryczne; ~ zna rodzaje i podstawowe gatunki literackie; ~ wymienia cechu dramatu; ~ wypowiada się na temat książek; ~ poprawnie łączy nazwiska autorów i tytuły dzieł; ~ sporządza opis bibliograficzny; ~ stosuje poprawną interpunkcję w zapisie daty; ~ zna podstawowe rodzaje słowników i potrafi z nich korzystać; ~ pracuje w grupie; ~ zna pojęcia: stereotyp, puenta, perswazja, narcyzm, patos, kontrast, retrospekcja, przerzutnia, średniówka, przypis, wywiad, przypowieść, satyra, monodram, esej, pieśń, humanizm.
Wymagania podstawowe: OCENA DOSTATECZNA. UCZEŃ (j.w. oraz):
~ uważnie słucha, czyta ze zrozumieniem; ~ analizuje świat przedstawiony utworu; ~ określa tematykę; ~ porównuje kreacje bohaterów; ~ wyjaśnia znaczenie tytułu utworu; ~ dostrzega, zarówno w utworach literackich jak i w życiu powszednim, zależności przyczynowo–skutkowe; ~ formułuje tezę, hipotezę; ~ uzasadnia własne zdanie; ~ zabiera głos w dyskusji; ~ zadaje pytania; ~ buduje wypowiedź spójną, zgodną z tematem; ~ stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych urozmaicone słownictwo; ~ poprawnie redaguje formy wypowiedzi: opowiadanie, opis, streszczenie, charakterystykę, dialog, ogłoszenie, zawiadomienie, zaproszenie, sprawozdanie, rozprawkę; ~ według schematu redaguje: instrukcję, list, podanie, życiorys, recenzję; ~ przeprowadza wywiad; ~ w sposób jasny i rzeczowy przekazuje informacje; ~ potrafi rozwinąć, uzupełnić tekst, wybierając najtrafniejsze frazeologizmy, potoczne porównania, synonimy, zdrobnienia, zgrubienia; ~ dopasowuje sposób używania języka do pełnionej roli, sytuacji, celu podejmowanych działań w związku z potrzebami życia codziennego; ~ zna rodzaje stylów: urzędowy, naukowy, popularnonaukowy, potoczny; ~ rozpoznaje i wyraża bezpośrednio i pośrednio różne intencje; ~ odczytuje wypowiedzi złośliwe, z humorem, poważne; ~ stosuje w wypowiedzi omówienia zastępujące zwroty obraźliwe ~ rozpoznaje sposoby manipulowania odbiorcą w różnych tekstach kultury, w mediach i próbuje na nie reagować; ~ różnicuje informacje od oceny i perswazji; ~ próbuje negocjować; ~ rozumie znaczenie pojęć: stylizacja, archaizacja, dialektyzacja; ~ zna rodzaje dialektów i gwar; ~ dokonuje przekształceń stylistycznych według wzoru; ~ stosuje szyk prosty i szyk przestawny; ~ rozpoznaje gwarę młodzieżową, buduje wypowiedzi z jej użyciem; ~ rozpoznaje zdania wielokrotnie złożone; ~ dzieli wypowiedzenia wielokrotnie złożone na wypowiedzenia składowe; ~ interpretuje teksty poetyckie; ~ rozpoznaje w utworach podstawowe środki stylistyczne i wyjaśnia celowość ich użycia; ~ odczytuje informacje z adresu bibliograficznego; ~ korzysta z przypisów; ~ posiada podstawowe wiadomości na temat wybranych twórców literatury polskiej i światowej; ~ samodzielnie korzysta z encyklopedii, słowników, leksykonów; ~ gromadzi materiały na określony temat; ~ zna pojęcia: homonim, krytyk, krytykant, referat, esej, apostrofa, geneza, inwokacja, epilog, epopeja narodowa, bohater dynamiczny, tragedia antyczna, Pokolenie Kolumbów, Pokolenie Ocalonych, motyw, Don Juan, haiku.
OCEAN DOBRA. UCZEŃ (j.w. oraz):
~ czyta ze zrozumieniem różnorodne teksty literackie, publicystyczne, popularnonaukowe; ~ rozpoznaje funkcje czytanych tekstów, próbuje je klasyfikować i oceniać ich przydatność dla konkretnego odbiorcy; ~ motywuje, ocenia działania i zachowania bohaterów; ~ określa problematykę utworu; ~ rozpoznaje typ narracji; ~ samodzielnie interpretuje teksty kultury; ~ przywołuje konteksty i dostrzega współzależności; ~ potrafi odpowiednio dobierać, porządkować, wartościować argumenty i kontrargumenty; ~ formułuje wnioski; ~ celowo skraca bądź rozwija własne wypowiedzi, przekształca je stylistycznie; ~ potrafi zachować porządek logiczny, chronologiczny i tematyczny we własnej wypowiedzi; ~ poprawnie pod względem stylistycznym, gramatycznym, logicznym, kompozycyjnym, ortograficznym i interpunkcyjnym redaguje wypowiedzi pisemne: opowiadanie, opis, charakterystyka, instrukcja, streszczenie, sprawozdanie, rozprawka, recenzja, przemówienie, reportaż, referat, podanie, życiorys, list , teksty użytkowe; ~ dobiera typy zdań w zależności od rodzaju wypowiedzi, rozumie celowość składniowego różnicowania tekstu; ~ trafnie wybiera formę wypowiedzi; ~ robi korektę własnego tekstu według otrzymanej instrukcji; ~ kształtuje wypowiedzi w zależności od tematu, sytuacji mówienia, intencji oraz rozmówcy; ~ stosuje stylistyczne środki językowe; ~ w sposób celowy dobiera, porządkuje i ocenia informacje; ~ potrafi stosować poznaną terminologię naukową we własnej wypowiedzi; ~ różnicuje wypowiedzi informacyjne, oceniające, perswazyjne; ~ przeprowadzając wywiad prowokuje odpowiedzi współrozmówcy za pomocą wprowadzeń, nawiązań, sugestii, wstępnych ocen, opinii; ~ formułuje pytania problemowe; ~ rozpoznaje w wypowiedzi ironię, sarkazm, patos; ~ aprobuje lub neguje cudze opinie; ~ dyskutuje; ~ wskazuje przykłady stereotypów funkcjonujących w otaczającym świecie; ~ zna stereotypowe ujęcia cech przypisywanych mieszkańcom różnych regionów, państw; ~ określa rolę stereotypów w życiu; ~ dokonuje przekształceń stylistycznych w obrębie tekstów gwarowych, archaicznych, współczesnych; ~ czytane fragmenty tekstów gwarowych identyfikuje z własnym regionem kraju, środowiskiem społecznym, zawodowym; ~ rozumie różnice znaczeniowe między wyrazami krytyk, krytycyzm, krytykant, krytykanctwo; ~ redaguje wypowiedź o charakterze oferty wydawniczej; ~ wskazuje cech stylu urzędowego, naukowego, popularnonaukowego, potocznego, artystycznego; ~ określa rolę podmiotu lirycznego w utworach poetyckich; ~ rozumie znaczenie i celowość stosowania środków stylistycznych: epitet, metafora, porównanie, animizacja, personifikacja, onomatopeja, apostrofa, anafora, epifora, aliteracja, pytanie retoryczne, wykrzyknienie, kontrast, hiperbola, oksymoron; ~ interpretuje i analizuje utwory poetyckie; ~ odczytuje znaczenie symboliczne; ~ zna i charakteryzuje rodzaje i gatunki literackie; ~ potrafi omówić budowę tragedii antycznej; ~ rozumie znaczenie pojęć: fortuna, fatum, konflikt tragiczny, katharsis, sacrum, profanum; ~ nazywa epoki literackie ( starożytność, średniowiecze, odrodzenie, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, współczesność ) ~ stosuje homonimy, peryfrazy, eufemizmy; ~ dokonuje analizy zdań wielokrotnie złożonych; ~ rozpoznaje imiesłowowy równoważnik zdania; ~ sporządza bibliografię;
OCENA BARDZO DOBRA. UCZEŃ ( j.w. oraz):
~ czyta różnorodne teksty kultury, dobiera je samodzielnie bądź przy pomocy nauczyciela; ~ w sposób interesujący przedstawia problematykę czytanych utworów; ~ dokonuje oryginalnej analizy i interpretacji utworów literackich; ~ interpretuje teksty ikonograficzne; ~ dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury; ~ dostrzega uniwersalne wartości wpisane w teksty kultury; ~ rozpoznaje wypowiedzenia wielokrotnie złożone, także z imiesłowowym równoważnikiem zdania, posługuje się nimi we własnych wypowiedziach w sposób celowy i przemyślany; ~ wprowadza do wypowiedzi cytaty; ~ potrafi ustosunkować się do cudzej opinii; ~ potrafi świadomie ożywiać, uplastyczniać własne teksty, stosując urozmaicone stylistyczne środki językowe i poetyckie; ~ celowo w wypowiedziach stosuje frazeologizmy, synonimy, antonimy, homonimy, eufemizmy, peryfrazy, oryginalne epitety, porównania, metafory; ~ wypowiedziom ustnym i pisemnym nadaje indywidualny charakter; ~ poznane formy wypowiedzi pisemnej redaguje w sposób oryginalny, z nielicznymi usterkami; ~ tworzy teksty o różnorodnej stylistyce, zgodne ze wskazaną funkcją językową; ~ stosuje różne sposoby wprowadzania argumentacji; ~ próbuje pisać eseje; ~ buduje dialogi, potrafi je trafnie spuentować; ~ opracowuje tekst wywiadu do publikacji; ~ inicjuje dyskusję, przewodzi jej, kontroluje przebieg, podsumowuje rozważania, formułuje wnioski; ~ jest liderem grupy, zespołu; ~ rozpoznaje i stawia problemy, rozwiązuje je w sposób twórczy; ~ obiektywnie bądź subiektywnie ocenia sytuację; ~ buduje wypowiedzi krytyczne; ~ stosuje środki perswazji; ~ negocjuje; ~ zna pojęcie kompromisu; ~ dokonuje wyboru; ~ potrafi sporządzać mapy myślowe; ~ wykorzystuje różnorodne techniki notowania; ~ świadomie posługuje się wypowiedziami o charakterze ironicznym, sarkastycznym, humorystycznym, poważnym, patetycznym; ~ odkrywa absurd wypowiedzi; ~ rozumie rolę stylizacji w utworach literackich; ~ dokonuje stylizacji archaicznej, dialektyzacji; ~ analizuje język wypowiedzi; ~ dostrzega w wypowiedziach błędy językowe ( nieuzasadnione powtórzenia, pleonazmy ); ~ korzysta z różnorodnych źródeł i umiejętnie gromadzi informacje; ~ przetwarza informacje dla własnych potrzeb i celów związanych z nauką i życiem pozaszkolnym; ~ dokonuje selekcji, syntezy, analizy; ~ wymienia i ocenia wartości i antywartości; ~ posiada wiedzę dotyczącą czołowych postaci literatury polskiej i światowej; ~ przywołuje sylwetki twórców i dzieła sztuki; ~ nazywa prawdy uniwersalne i ponadczasowe; ~ omawia wpływ tradycji biblijnej i antycznej na kształtowanie się cywilizacji europejskiej; ~ dostrzega i wyjaśnia prawdy filozoficzne; ~ odczytuje metaforykę utworów poetyckich; ~ odczytuje sens alegoryczny; ~ podaje przykłady motywów obecnych w literaturze na przestrzeni dziejów ( rycerza, władcy, labiryntu, wędrówki, bohatera walczącego w imię wyższych celów, artysty i jego dzieła ); ~ samodzielnie opracowuje wystąpienie – prezentację, monodram; ~ wygłasza samodzielnie przygotowany referat;
OCENA CELUJĄCA. UCZEŃ (j.w. oraz ):
~ samodzielnie poszerza własne horyzonty czytelnicze i myślowe; ~ myśli i działa kreatywnie; ~ interpretuje teksty ikonograficzne; ~ twórczo i bezbłędnie redaguje wypowiedzi pisemne; ~ wypowiada się stosownie do sytuacji i okoliczności, wyważając słowa; ~ jest świadom zjawisk zachodzących we współczesnej polszczyźnie; ~ dokonuje oryginalnych, wartościowych prób poetyckich lub prozatorskich; ~ podejmuje działania mające na celu propagowanie kultury słowa; ~ odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych, ortograficznych, poetyckich, recytatorskich, czytelniczych.
opracowała: Małgorzata Wrzeszczyńska-Siuda
|